selamat dtg!



welcome!!
tahniah kerana berjaya sampai dan singgah sini!


klik gmbr untk ke teyhacraft

Friday, September 24, 2010

kertas,jantung darah. ade kaitan??

jawanpan dia,xde kaitan. kertas tuh video bwh nieh,jantung and darah tuh,sila baca bwh2 lagi ok??


agak suke lagu nieh...tu yg aku letak skli tuh.huhu..enjoy lah lagu nie pastu baca lah bwh2 lagi..
(curi masa g bukak utube and blog masa stdy)

aku baru stdy separuh jalan...
blm habih chapter pun ag.
baru mule2.
mendalam nyer lah sistem jantung manusia yg aku belajar nieh.
banyak gler part2 dia yg dalam2 tuh.

kalau dulu belajr sains or biologi just belajar basic,
ape itu jantung circulation dalam jantung...bhgian2 jantung.
tapi yg kali nieh belajar betul2 mendalam.
dari basic smpai dalam2.
kena belajr mcm ner jantung tuh bergerak,sbb ape jantung tuh bergerak
ape itu SA node. mne letak nyer SA node,ape fungsi SA note.
ape lak fungsi AV node. ape itu depolarization and repolarization.
cardiac cylce and muscle lak ape benda. ape stage2 dalam cardiac cycle.
systole tuh ape,distole tuh ape...cmner bunyi jantung 'lub dup' terhasil.
xckup dgn tuh dlm cardiovaskular sytem nie pun kena belajar
sal darah,blood pressure.
pastu camner darah mengalir dari jantung ke ats(kepala)
dan ke bwah(bahagian kaki) saluran darah tuh plak ade artery dgn vein.
artery bwk darah ape,vein bwk darah ape...sma ade oxygenated or deoxygenated blood.
dari aorta yg dkt jantung tuh mcmner darah d bwa ke atas ke ats dan kebwah.
bhgia atas tuh lak kena tahu camner darah di bwa ke muka ke otak ke bahagian belakang kepala
dan cmner darah d bwa ke tgn.

erghhh.....banyak bukan???
itu baru sikit auw,x habeh bab lagi.
cnfirm korang dah pening skrg.
ouh,x pening??? bagus2...blh ambikmedic lah kire nye...
:)

sudah lah aku merepek.
dah pkul 5.30...cepat masa berlalu.
kena stdy lagi ckit and g mandi bersiap untk g kolej.

ari nie biochemistry. adui,bio lagi...
and chemistry. bio and chemistry dalam satu ari yg sma dlm satu subjek.
nseb baek smpai tgh hari aje.

have fun today!!!
dan semasa anda menjalani hari anda,fikir kan lah tentang jantung anda...
fikir kan bagaimana jantung anda berfungsi,bgaimana anda mendapat oxygen.
fikir kan apa yg berlaku kepada jantung anda ketika anda berjalan,berlari.
fikir kan juga apa yg berlaku kepada jantung anda bila anda sedang drive dan tiba2 anda terpaksa membrek secara mengejut. apa yg terjadi kepada jantung anda ketika itu??

xke korang teringin tahu sume tuh???
aku bersyukur aku dpt belajr sume nie,
sebab aku dpt lebih dkt and kenali kebesaran dan keagungan ALLAH.
dan juga,aku dpt kenal badan aku sndri,dpt tahu cmner badan aku berfungsi.
even kadang2 rasa letih sgt and ade merungut tpi ok what!!

:)
renung-renung kan lah!!
panjang aku membebel.

adiosss!!!


No comments: