selamat dtg!



welcome!!
tahniah kerana berjaya sampai dan singgah sini!


klik gmbr untk ke teyhacraft

Monday, September 13, 2010

kte belajar okeyh?

salam!!!

aku tahu ari nie raya ke-4...
tpi biasa lah student,xkan lari dgn assgnment and kena stdy.
aku naek je cuti nie akan exam so mmg kena belajar.

korang dh leyh agak post nieh sal ape??
yep!! sal ape yg aku bljr td...

okeyh,aku harap korg faham..kalau x faham,sorry...
aku nak korang faham bukan pham keyh??
endocrine system.
sistem yang menghasilkan hormon dalam badan.
hormone dalam badan kita nieh penting. penting untk kesihatan kte. 
hormon jugak yg wat korg nie laki or prempuan.
hormone nie jugak kawal pertumbuhan tulang ke ape dlm badan korang.
masa pregnant pun hormone nie pting. dlm melahirkan pun sama.
nti kte go through 1 by 1 keyh?
hypothalamus :
terletak di dalam otak. kire nyer hypothalamus nie sebahagian daripada otak. 
hypothalamus yg bertanggungjawab untk kawal and keluar kan hormon.
hypothalamus kuar kan dua hormon melalui pituitary gland.
hypothalamus jugak kawal organ2 laen untk kuar kan hormone.
 nmpak kan kat mana kedudukan hypothalamus dlm otak?? 
dkt situ gak,korang leyh nmpk pituitary gland.
pituitary gland :
ade dua bahagian, anterior pituitary lobe(nama manja). kalau nama betul,adenohypophysis.
kan ade dua bahagian,bhgian lagi satu nie,
nama betul dia neurohypophysis or nama manja,posterior pituitary lobe.

just tgk yg mne satu posterior,yg mana satu anterior okeyh?
tgk kedudukan dia,yg laen2 korang wat x tw..
hahak,itu sume x pnting..seingt aku lah,lw silap xtw lah kn?
okeyh,observer gmbar nie...klik untk besar okeyh?
skrg nie nak cter sal segala hormon lak...
korang dah tw kan,yg pituitary gland nie ade dua bhgian : posterior and anterior lobe.

posterior lobe kuar kan dua hormon dgn arahan dari mam besar.
sape mam besar dlm hal nieh? 
hypothalamus mam besar.
posterior lobe kuar kan hormon ADH and  Oxytocin.
ADH : nk kurang kan penghasilan urine dlm bdn dan tukar kan 
kpd air untk diserap smle oleyh bdn.
jadi mcm nie sbb badan kurang air,so in order to maintain fluid in body...
air x ditukar kan kpd urine. knpe x tukar? supaya air tuh dpt di serap oleyh bdn.
mcm gmbr yg korg tgk dkt ats,ADH berlaku dkt kidney.
kidney ade tmpt di mna excretion berlaku.

Oxytocin : lelaki xkan ade hormone nie okeyh? sebab ape?
sebab oxytocin nie diperlu kan hanya bila nk melahirkan anak.
dlm gmbar,korang leyh nmpk yg dia ade tulis labour contraction.
aku xnak cter sal tuh sbb tu dh masuk bab laen.
aku skrg nk cter sal hormon je.

yg anterior tuh,hihihi....
aku dah malas nk terang kan sbb pnjg sgt!!
korang tgk lah eyh??
huhuhu...

*****************************

update!!

hehehe...aku decide nk terang kan lagi,
cause i felt bad u know...
yela,x terang kan btul2 x jelas kan btul2...

untk yg anterior pituitary tuh,
ade 6 hormon. aku smmary kan okeyh?
 
ACTH - hormon yg menghasil kan adrenalin...
hormon ni lah yg wat korang berdebar or gemuruh ke ape...
 
TSH -  berlaku dkt thyroid...yg nie,aku dh lupe...
tpi dlm gmbr ckp untk metabolism..so,untk tu lah kot?

GH -growth hormon.
dah nama untk pertumbuhan so hormon ni untk 
pertumbuhan tulang and muscle dlm bdn kte

PRL - prolactin.
hormon ni biase nyer ade pada pmpuan sbb hormon ni occur dkt mammary gland.
mammary gland adalah nama laen bagi breast.
prolactin adalah hormon yg menghasil kan susu,
so..memang mustahil lah kan laki ade hormon nie?

FSH and LH
dua2 hormon nie occur dkt male and female reproductive system.
untk penghasilan ovum and sperm.


thats all!! huhuu..faham?
lw x faham pun,faham kan lah keyh?

endocrine system nieh..bukan dak medic je kena tahu,
tpi korang sume jugak...
sebab nie kan ape yg berlaku dkt dlm badan bdn kte...
kejadian yg ALLAH tetap kan...
bila kte belajar benda nieh,secara x lansung..
kte dpt lihat kebesaran ALLAH...
kan?
hormon2 yg terhasil sume nyer bersebab.
kewujudan hormon nie ade sbb nyer...
tanpa hormon2 nie mungkin kte xleyh merasa kehidupan sbgai manusia.
kte laen dari kejadian yg laen.
so,dgn belajar benda nieh jugak,kte leyh rasa and pupuk rasa kesyukuran dlm diri...
kan?

huhuu..udah lah kn?
panjang lebar lak aku mmbebel...